Na indywidualnej wystawie „Płyń, nie popłyń”, prezentowanej w Leonarda Art Gallery, zaprezentował pełny zakres swoich działań, od murali i rzeźb, przez malarstwo i multimedia, aż po premierową biżuterię i autorski merch.
Artysta między remiksami i formą
Bart Sucharski (ur. 1977) ukończył wzornictwo przemysłowe na Politechnice Koszalińskiej. Uzyskane wykształcenie widać w jego podejściu do materiału: nie traktuje go jako martwej materii, lecz jako partnera. Prace Sucharskiego często „wychodzą poza powierzchnię” – kreska staje się rzeźbą, forma anektuje przestrzeń.
W projekcie „Stopsmog”(2022) artysta komentuje problem zanieczyszczenia powietrza, tworząc obiekt, który nie tylko ilustruje zagrożenie, lecz je materializuje. Smog staje się realnym, dotykalnym kształtem. Z kolei mural „Don’t Panic” w Poznaniu unaocznia napięcie między lękiem a spokojem, stając się wizualnym symbolem niepewności ostatnich lat.
Miasto jako partner
Prace Sucharskiego grają z przestrzenią miejską. Mural o Rosie Luxemburg, wykonany w Poznaniu, przypomina o historycznej tożsamości miejsca. To nie dekoracja, ale interwencja w uliczną tkankę.
Od Urban Art Area do indywidualnej retrospektywy
Twórczość Barta Sucharskiego była prezentowana podczas trzech edycji Urban Art Area, największego w Polsce przeglądu sztuki ulicznej. Podczas tegorocznej, 5. edycji, która odbyła się w prestiżowych przestrzeniach Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie (12.07–3.08.2025), odwiedzający mogli zobaczyć niemal 500 premierowych prac ponad 50 artystów i artystek wyselekcjonowanych przez przedstawicieli ulicznego nurtu sztuki. Wśród nich prace Sucharskiego wywołały w pełni zasłużone zainteresowanie publiczności.
Jak podkreśla Leonarda Szwed-Strużyńska, właścicielka Leonarda Art Gallery: Bart Sucharski jest najlepszym dowodem na to, jak szeroko i wszechstronnie działają artyści związani z nurtem street art.
Indywidualna wystawa „Płyń, nie popłyń” pozwoli odbiorcom w pełni „zanurzyć się” w jego świecie. To tu premierę będą miały nie tylko najnowsze rzeźby, grafiki i malarstwo, lecz także unikatowa biżuteria i autorski merch, nowe obszary działalności, które pokazują, jak artysta przenosi swoją wrażliwość na przedmioty codziennego użytku.
Klub, wideo, działanie
Sucharski działa również na scenie klubowej. Jako DJ i twórca wizualizacji dzieli się swoją estetyką z klubowiczami w przestrzeniach muzyki elektronicznej. Plakaty klubowe, oparte na oszczędnych liniach i mocnych barwach, funkcjonują jako pełnoprawne dzieła sztuki, a jednocześnie dokumentują życie kulturalne Poznania. Video projekcje nadają jego twórczości wymiar performatywny, a widz staje się poniekąd twórcą doświadczenia, nie tylko jego odbiorcą.
Stałe wątki
Mimo że technologia i media się zmieniają, Sucharski, penetruje obszary, które od dawna pozostają w sferze jego zainteresowań. Szuka granicy między komunikatem a sztuką, jego plakaty są zarówno informacją, jak i autonomicznym dziełem. W twórczości Barta nieustająco przewijają się trzy główne motywy, które są eksploatowane na różne sposoby: pies artysty, pływaczki i „monster”.
Przygląda się także ekologii. Wykorzystuje pył, smog, różne osady jako element wizualny i symboliczny. Momentami ociera się o sentymentalizm, tak jak na muralu o Rosie Luxemburg, przypominając że przestrzeń miejska może pełnić funkcję archiwum, kapsuły czasu. Generalnie (i genialnie) włącza miasto jako współtwórcę swoich działań i sztuki, gdzie architektura i ulica nigdy nie są tylko tłem, ale „twórcą i tworzywem”.
Płynna kontekstowość
Największym atutem Barta Sucharskiego jest wszechstronność: potrafi płynnie przechodzić od muralu do biżuterii, od plakatu do rzeźby, zachowując spójny język wizualny. Umiejętnie reaguje na kontekst: jego prace są odpowiedzią na przestrzeń, historię i teraźniejszość. Wyzwanie stanowi skala, bogactwo form wymaga selekcji i kuratorskiego komentarza, by nie zatracić spójności przekazu.
Trzeba być
Wystawa „Płyń, nie popłyń” w Leonarda Art Gallery to wydarzenie wyjątkowe. Dla publiczności okazja, by zobaczyć artystę, którego twórczość mijają codziennie na ulicach, w klubach i w sieci. Dla galerii możliwość podkreślenia roli Poznania i Polski w rozwoju europejskiego street artu.
Leonarda Art Gallery, jako największa w Polsce galeria sztuki współczesnej skupiona na promocji street artu, nie tylko prezentuje dzieła, ale też współtworzy ten nurt, organizując co roku Urban Art Area. Retrospektywa Sucharskiego idealnie wpisuje się w tę misję, stając się pomostem między miejską interwencją a instytucjonalnym uznaniem.
W skrócie
Twórczość Barta Sucharskiego to historia o przestrzeni, w której klubowa energia spotyka się z ekologią, mural z rzeźbą, a ulica z galerią. To sztuka, która karmi się pulsem miasta. Wystawa „Płyń, nie popłyń” ujawnia, że najlepsze prace Sucharskiego rozgrywają się gdzieś „pomiędzy”. I to właśnie tam jego sztuka tak naprawdę zaczyna się dziać. I działać.